Err 4839035 - UPDATE 1045 - Syntax error: "[" unexpected in config - Contact webmaster: WebdesignVandaag Chi-Co

Yoga Stijlen

Yin yoga

Wat is Yin yoga?

Yin yoga is een rustige, meditatieve vorm van yoga, waarbij de houdingen langer worden aangehouden dan bij andere vormen van yoga, zodat je wat meer tijd hebt om je grenzen te verleggen. De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en versoepelen van met name het bindweefsel en de spieren; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los.

Yin yoga is een hele goede aanvulling op een yang sport, zoals bijvoorbeeld hardlopen, fietsen, zwemmen en fitness. Yang sporten richten zich op de kracht van de spieren, maar daarbij ontstaan ook vaak blessures. Deze blessures hebben vaak met letsel aan gewrichten en bindweefsel te maken, omdat dit weefsel hard en stug is. Bij yin yoga gaat het juist niet om de spieren, maar om het versterken en oprekken van de dieper liggende weefsels. De spieren worden bij yin yoga zelfs helemaal niet gebruikt, maar ontspannen en rekken ook langzaam mee.

Maar ook voor wie niet aan sport doet, heeft baat bij yin yoga. Als je een zittend beroep hebt bijvoorbeeld, belast je de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden, waardoor ze verkorten. Bij yin yoga laat je die spieren juist los. De houdingen worden daarom veelal zittend of liggend uitgevoerd. Yin yoga is overigens laagdrempelig en geschikt voor (bijna) iedereen.

Voordelen van Yin yoga:

Fysiek:
– Stress reductie.
– Het verminderen van spanning en verlichten van klachten in je (onder)rug, benen en heupen.
– Soepel worden van het hele lichaam.
– Mobilisatie van gewrichten en spieren.
– Verbetering van het functioneren van de organen.
– Stimuleert het bindweefsel zoals banden en kraakbeen, waardoor het zich kan verstevigen en eventueel herstellen.
– Herstel van blessures.
– Stimuleert de meridianen (openen van energiekanalen), waardoor de stroom van “chi” (levensenergie) wordt bevorderd en eventuele energetische blokkades worden opgeheven.

Mentaal:
De fysieke beoefening van yin yoga zal uiteindelijk doorwerken op mentaal gebied. Yin yoga bevat veel elementen van mindfulness en heeft een meditatief en rustgevend effect.
Je ademhaling en asana’s (oefeningen) leiden je naar je bewustzijn van gedachten, gevoelens, sensaties en acceptatie. Doordat je lang in een houding blijft, word je uitgenodigd je mentale en emotionele weerstand te observeren en los te laten.

Power Yoga

Wat is power yoga?

Poweryoga is een krachtige en dynamische vorm van yoga, afgeleid uit de Ashtanga yoga. Deze vorm van yoga wordt uitgevoerd in een flow, dat betekent dat alle houdingen achter elkaar worden uitgevoerd, afgewisseld door vinyasa’s (korte zonnegroet). Het verschil tussen ashtanga yoga en poweryoga zit hem in de volgorde. Bij ashtanga yoga liggen alle houdingen in volgorde vast, opgedeeld in 6 series. Poweryoga maakt hier een mix van om het toegankelijker te maken. Je hoeft voor poweryoga niet superlenig te zijn of heel krachtig, dat komt vanzelf bij veel oefenen. Het is geen rustige vorm van yoga, dus voor wie meer van bewegen en uitdaging houdt is poweryoga geschikt. Het is tevens een volledige workout van het lichaam, waarbij net als alle andere vormen van yoga de ademhaling centraal staat.

Een onderdeel van poweryoga is ook dat het complete lichaam erbij betrokken is. Dit leidt ertoe dat je je na een aantal weken fitter, energieker en kalmer voelt. Het is ook goed voor de ontwikkeling van spierkracht en uituitdingsvermogen.

Maar poweryoga heeft ondanks dit fysieke aspect wel alles met yoga te maken. Ook innerlijk verandert er namelijk wat als je poweryoga beoefent. Emoties, spanningen en allerlei angsten sla je als mens op in je innerlijke systeem. Deze vaak ongewenste en soms ook schadelijke verborgen krachten worden in het lichaam losgemaakt en eruit gewerkt door het beoefenen van poweryoga. Je mentale veerkracht wordt herontdekt en versterkt.

In een poweryoga sessie komen fysieke kracht, mentale kracht, souplesse, conditie en balans allemaal aan bod, ook kan poweryoga helpen om het hormonale stelsel te verbeteren, de bloedsomloop te stimuleren, het hart krachtiger te maken en het zenuwstelsel door de juiste ademhalingstechnieken meer tot rust te brengen. Bovendien helpt poweryoga de spijsvertering en geeft het een stimulans aan het uitscheidingssysteem.

Yang Yin Yoga

Wat is Yang Yin Yoga?

In yang yin yoga werken we met beide kwaliteiten van yin en yang yogavormen. De wat actievere yang flow houdingen die zorgen voor kracht, stabiliteit en balans, afgewisseld met de yin houdingen die wat langer worden aangehouden, zorgen voor stilte en verdieping en meer souplesse.

Deze les is bedoeld voor mensen die het prettig vinden een flow in de les te ervaren, maar daarbij ook wat meer aan verdieping en stilte willen werken. De flow in deze les is milder dan bijvoorbeeld de flow in poweryoga.

Aanmelden

Aanemlden / Aanmelden voor een proefles?

Aanmelden Aanmelden proefles